الاثنين، 14 سبتمبر 2020

Lockdown shatters Gazans’ dream to escape poverty

Yusri, a 21-year-old street vendor and his family’s sole breadwinner, spoke to Al Mezan about the pandemic’s impact on his life:  

“I’m the oldest son and main breadwinner in a family of six, four of whom are children. It hasn’t always been like this; my father used to work for a water trucking vendor until he had to quit three years ago due to health complications following two back surgeries. Being the oldest son, I had to step in and prioritize looking for a job over going to college to provide for my family. So far, I have worked as a taxi driver, sold vegetables in a grocery store, and worked in a window-installation  shop. None of these jobs was well-paying. I barely made 20 shekels by the end of the day, which was not enough to cover my family’s needs.  

Almost two years ago, however, I started selling clothes from a street stand in Sheikh Radwan neighborhood. I sold undergarments, baby clothes and accessories, and was slowly gaining a good reputation and attracting customers. I was able to make around 40 to 70 shekels on a regular day and more than 150 in holiday seasons. The income was relatively sufficient; we lived on a budget but we didn’t have to borrow money from anyone. Personally, I’ve always focused on work mainly, and never needed much pocket money since I’m not a smoker, and I don’t go out often. All I ever aspired to is having my own store for clothes and accessories.

With strong enthusiasm and perseverance, I started saving up for my dream clothing store. I remember staying up for nights just planning and thinking about the interior design I’d pick, the marketing approach I should use, and how this project would secure a more decent life for my family. 

The lockdown and imposed curfew following the detection of the first coronavirus cases in Gaza hit me and everyone like a storm. The neighborhood I live in was designated as an endemic area so I have been confined to my home without any source of income. I initially thought it would only last for a few days, but it’s been three weeks so far, and my savings are almost depleted. I only have 400 shekels left out of the 2,800. If this crisis continues, I will most likely go into debt. My dream is out of reach now, and I might even lose my street stand to pay off any debts. It’s painful to see my only support system, my family, cut down on food like red meat and chicken to help me with expenses. I have no idea what would happen. This situation left me depressed and overthinking all the time.”

الإغلاق يحطم أمال الفقراء بالخروج من ربقة الفقر

يسري يبلغ من العمر (21 عاماً) أعزب، صاحب بسطة لبيع الملابس في حي الشيخ رضوان في محافظة غزة، وهو المعيل الوحيد لوالديه وثلاثة إخوة، وحول الظروف المعيشية بعد انتشار الجائحة في غزة يحدثنا:

أنا الابن الأكبر لوالدي
، وأنا الوحيد الذي يعمل في الأسرة المكونة من 6 أفراد، أربعة منهم من الأطفال، كان والدي يعمل سائق أجيراً في نقل المياه المفلترة لدى أحد أصحاب سيارات بيع المياه، ولكن وبسبب ظروفه الصحية توقف عن العمل منذ ثلاث سنوات، حيث خضع لعمليتي غضروف في الظهر، ولا يستطيع الآن القيادة، وقتها لم يكن أمامي خيار سوى البحث عن فرصة عمل لإعالة أسرتي، مع العلم أني نجحت في مرحلة التوجيهي، ولكن ظروف أسرتي أجبرتني للتخلي عن التعليم العالي والبحث عن فرصة عمل، لقد عملت في أكثر من حرفة، في محل لتصنيع نوافذ المنازل، وعملت سائق أجرة، وبائع خضار، وكلها كانت أعمال شاقة وكان مردودها ضعيف لا يتجاوز 20 شيقل يومياً ولا يغطي نفقات أسرتي، إلى أن توجهت لبيع الملابس الجاهزة قبل حوالي عامين، حيث فتحت بسطة في الشارع الأول في حي الشيخ رضوان، وكنت أبيع فيها الملابس الداخلية وملابس الأطفال وبعض الزينة للأطفال والنساء، في البداية كان المردود ضعيف، ومع الوقت ومع اكتساب سمعة جيدة، أصبح لي عدد لا بأس به من الزبائن وخاصة من النساء، وكان دخلي اليومي يتراوح ما بين 40 إلى 70 شيقل، وفي الأعياد والمناسبات كان يتجاوز دخلي اليومي حاجز الـ 150 شيقل، هذا المدخول كان يكفيني أنا وأسرتي إلى حد ما، على الأقل لم نكن نستدين من أحد، وبحسب الدخل اليومي كنا نوازن مصاريفنا، وبالنسبة لي لم تكن لي مصاريف شخصية تقريباً، فأنا لست مدخن، ولا توجد لي ميول للسهر والذهاب في رحلات، كنت فقط أوجه كل طاقتي للعمل، وكنت أطمح وأحلم في أن يكون لي محل اكسسوارات وملابس داخلية، ومنذ العام الحالي 2020، عقدت العزم على ادخار جزء من مدخولي اليومي من أجل تحقيق حلمي، وبالفعل بدأت في الادخار واستطعت جمع مبلغ 2800 شيقل، وكنت سعيداً جداً وأنا في طريقي لتحقيق حلمي، وكنت لا أنام الليل وأنا أفكر في شكل المحل وديكوره، وكيف سأصنع لنفسي دعاية جيدة تجلب الزبائن، وكيف سأساعد أسرتي وأنتشلها من ضنك العيش، إلى أن تفاجأت بخبر انتشار مرض كورونا في المجتمع في قطاع غزة، وفرض حظر التجول، وبالأخص على منطقتنا منطقة الشيخ رضوان التي سجلت إصابات عديدة، بقيت في المنزل ككل الناس، وفي ظل عدم وجود دخل، رحنا نصرف من المبلغ الذي ادخرته، وكنت أعتقد وقتها أن الحظر قد يستمر لعدة أيام فقط، ولكن بعد أن دخل الحظر أسبوعه الثالث، فإن المبلغ الذي كنت قد ادخرته قد شارف على النفاذ، لم يبقى معي سوى 400 شيقل، وإذا استمر الحال على ما هو عليه سأتجه للاستدانة، وهذا يعني أني لم أفقد حلمي فقط، بل من الممكن أن أفقد بسطتي التي نعتاش منها لكي أسدد ديوني، أهلي لا يملكون شيء سوى مواساتي، حتى أنهم أصبحوا يرفضون شراء إلا الضروري جداً حتى اللحوم والدواجن أصبحوا يرفضون شراءها، في محاولة منهم للتخفيف عني، لا أعرف إلى ماذا ستؤول إليه الأمور، ولكني أبقى وحيداً أغلب الأيام في المنزل وأنا أفكر وأبكي في بعض الأحيان وأدعو الله أن يلطف بنا.