الأحد، 4 أكتوبر 2020

Imposing lockdown to curb the spread of Covid-19 must go hand in hand with measures to ensure food security


E.M, 43, recounts the details of his daily struggle as one of tens of thousands of daily-wage laborers in the Gaza Strip:

“I’m married and a father of six. My oldest son is 12, and my youngest is six months old. I suffer from a spinal disc herniation which requires surgical intervention.

As a daily-wage laborer, I’m severely affected by the spread of Covid-19 in the Gaza Strip. For years, I’ve been moving from one job to another which made it difficult for me to secure my family’s basic needs even before the lockdown. In certain periods, I worked for long hours trying to make money for my family. I traveled on foot delivering newspapers for hours on end to save money on transportation. My wage from that job did not exceed 20 Shekels per day. When done, I went home to rest for some time before going to any other job I had lined up that day; I would not miss work even if I was in pain. I also worked in construction and other manual labor that my friends could arrange. I had been waiting for the conditions to change for the better, for an opportunity of a permanent job or for an assistance to create a small project. 

During the past years, and despite of my circumstances, I completed my studies and graduated with a diploma in business administration hoping that I would get the chance to work in a permanent job. I always believed that these hard times were temporary. At the beginning of 2020, I lost my job as a delivery person due to the bad economic conditions which resulted in declining demand on newspapers. Losing my job was the hardest thing I had to live through. I suddenly became unable to secure my family’s basic needs. To save my family and myself form living without an income, I thought of a plan B; I borrowed some money and I set up a street stand for selling mobile phones’ accessories. I was working from 9am until 8pm, and the money I made was very little (10-15 Shekels) a day, and sometime it was even less than that. I could barely buy food for my children from that money. With the beginning of the academic semester in August, I was contemplating selling stationary from my stand. Thank God I didn’t have enough money for that, otherwise my losses would have been greater as the Ministry of Interior imposed a full lockdown due to the spread of Covid-19 to the wider population in the Gaza Strip on 24 August 2020. I’ve not worked since that day. I spent the money I saved from the stand to pay debts, and I’m having a hard time securing my family’s basic needs. Now, I only depend on the money I borrow from my friends and neighbors. I wish this crisis would end soon as it severely impacted my family.”

مواجهة كورونا وفرض تدابير الإغلاق تقتضي حماية الفقراء من الجوع

(إ. م)، يبلغ من العمر (43 عاماً)، يروي تفاصيل معاناته، التي تنطبق على عشرات آلاف عمال المياومة، فيقول: أعاني بشكل يومي بسبب انتشار مرض كورونا، فأنا عامل باليومية، متزوج وأسرتي مكونة من ٨ أفراد، رزقت ب 6 أطفال أكبرهم يبلغ من العمر 12 عاماً، وأصغرهم 6 أشهر، وأنا مريض بالإنزلاق الغضروفي في الظهر، وأنا بحاجة إلى إجراء عملية جراحية.

منذ سنوات وأنا اتنقل من عمل مؤقت إلى آخر، وأعاني في توفير احتياجات أسرتي الأساسية قبل حظر التجوال جراء انتشار الفيروس في القطاع، وفي بعض الأحيان كنت أعمل لساعات طويلة في أكثر من عمل لأحاول توفير احتياجات أسرتي. عملت في توزيع الصحف اليومية وكنت أقوم بإيصالها سيراً على الأقدام لتوفير ثمن المواصلات، وكنت أجوب شوارع محافظة خان يونس لساعات طويلة، ولا تتجاوز أجرتي اليومية 20 شيقلاً، وأعود بعدها إلى البيت لأنال قسطاً من الراحة، واذا توفرت أي فرصة عمل بعد ذلك خلال اليوم كنت لا أفوت الفرصة رغم الألم الذي أشعر به في ظهري من إثر مرض الغضروف. كنت أعمل في رفع حجارة البناء ورفع الرمال، وأي أعمال يدوية أخرى يجلبها لي الأصدقاء للحصول على مقابل مادي يساعدني في توفير احتياجات أسرتي، كنت دائما أتوقع أن تتحسن الظروف أو أن احصل على عمل مستقر أو مساعدة تمكنني من إقامة مشروع صغير خاص بي.

وخلال السنوات الماضية، ورغم ظروفي القاسية، أكملت دراستي وحصلت على دبلوم إدارة أعمال من الكلية العربية للعلوم التطبيقية، على أمل أن أحصل على وظيفة أو فرصة عمل ثابتة، وكنت أقول في نفسي بأن الظروف الصعبة التي استمرت معي منذ سنوات طويلة بأنها مؤقتة. فوجئت مع بداية عام 2020، بخسارة عملي في توزيع الصحف اليومية بسبب تدهور الأوضاع الاقتصادية وتراجع عدد المشتركين في الصحف اليومية، الأمر الذي أثر على حياتي وجعلني لا أستطيع توفير أبسط متطلبات أسرتي. استلفت قبل الإعلان عن انتشار فيروس كورونا مبلغ من المال من أحد الأقارب وقمت بتجهيز بسطة اكسسوارات جوالات قديمة، كنت أذهب إلى بسطتي من الساعة التاسعة صباحاً حتى الساعة الثامنة مساءً، وكان دخل البسطة قليل جداً من 10 – 15 شيقلاً، وبعض الأيام أقل من ذلك وهي بالكاد تكفي لتوفير طعام لأطفالي ولكن ما باليد حيلة. ومع عودة المدارس وافتتاح الفصل الدراسي الجديد، فكرت في تطوير البسطة وبيع المستلزمات المدرسية، والحمد لله  أنني لم استطع توفير المال الكافي لذلك لكانت خسارتي أكبر، بعد أن تعطلت المدارس وأعلنت وزارة الصحة والداخلية اكتشاف حالات مصابة بفيروس كورونا واتخاذها إجراءات وقيود لمنع تفشي المرض في المجتمع من ضمنها وقف المدارس ومنع التجوال. ومنذ تاريخ 24/8/2020، جلست في المنزل، وأنفقت ثمن البضاعة التي ادخرتها لتسديد الدين وجلب بضاعة جديدة، وأعاني الآن في توفير احتياجات أسرتي اليومية، فاصحاب المحلات يطالبوني بتسديد جزء من الديون لاعطائي ديون جديدة، وانا أعيش الآن كل يوم بيومه، واعتمد على الاستدانة من الأصدقاء والجيران وأصحاب الدكاكين، وأتمنى أن لا تطول هذه الفترة لأنها أثرت بشدة على حياتي وعلى حياة أطفالي، وعلى صحتي وصحة زوجتي النفسية.